Test: Nordkapp 830 Noblesse – daycruiser med sex kojer?

Rejäl. Det är det återkommande ordet när vi testar Nordkapp 830 Noblesse. Men så har den också sina egenheter där kapellet är ett tydligt exempel. Se testen!

Denna test börjar i moll. Betyget blir det lägsta tänkbara med sorgkanter runt omkring. Precis som vanligt när man måste börja dagen med kapellmeck. Som väl är gäller molltonerna i stort sett bara kapellet. Än bättre blir det när kapellet inte visade sig vara så dåligt som det först verkade.

Se också:
Nordkapp Noblesse 830 – rimligt med sex ombord?

När vi sedan börjar syna resten av båten lättar sinnena upp – och det med besked. Inte minst för att Nordkapp 830 Noblesse visar sig vara väldigt genomtänkt i stort och smått. Ta till exempel sittbrunnen som rymmer tio personer i aktersoffan allena.

Sex dugliga kojplatser

Därtill har man satsat på ett riktigt pentry som, hör och häpna, faktiskt fungerar att laga riktiga måltider på. Något som vi alls icke är vana vid när det gäller daycruisers. På ett smått magiskt sätt har man också lyckats få plats med inte mindre än sex bekväma (nåja) kojplatser i en båt som i grunden är tänkt för snabba utflykter över dagen.

Inbyggd pondus

Vi sätter kursen mot Kosteröarna i ganska upprört vatten och kan konstatera att köregenskaperna lutar mer åt komfort än sport. I Nordkapp 830 Noblesse finns en slags inbyggd pondus som är svår att sätta fingret på – men som uppskattas när motsjön börjar bli uppstudsig.

Toppfart 42 knop

Till detta kommer en förarplats som har allt av komfort och ergonomiskt tänk. Härifrån kontrollerar man en utombordare på 300 hk som ger en toppfart på 42 knop. I full fart går det dock åt hela 2,35 liter bensin per sjömil. Bättre då att nöja sig med 30 knop då bränslemätaren stannar på 1,6 liter per sjömil. Eller varför inte tuffa fram 25 knop med en förbrukning på 1,5?

En eller två motorer?

Den som inte tycker att det räcker kan beställa Nordkapp 830 Noblesse med dubbelmontage. Sist men inte minst uppskattas att båten har såväl bog- som akterpropeller vilket gör finmanövrering i trånga hamnar till en barnlek.

En värdig cruiser

Gott så – men frågan är ändå om det inte är de sociala ytorna som imponerar mest? Nordkapp 830 Noblesse är helt klart mer av en cruiser än en racer.

Se testen!

Lämna en kommentar