En potent sportbåt men också en semesterbåt för hela familjen. Går det ens att kombinera? Det och mycket mer reder Hamnen ut i en test – men först några tidiga intryck.
En semesterbåt. Men ändå en potent sportbåt. Fast kanske ändå mest av en semesterbåt ändå. Och så var det ju det där med de 600 hästkrafterna på akterspegeln i form av världens största utombordare.
Ärligt talat Gustav, jag får inte ihop det.
— Nej, det kan verka förvirrat men vi ska se om det klarnar vartefter, säger Gustav Morin.
Så vad vet vi så här långt?
– Att detta är en uppgraderad version av Nordkapp 905 Gran Coupe. Därav tilläggsnamnet V12. Uppgraderingen består i att man har förstärkt båten för att den ska klara krafterna från den herrejösses-snurra som sitter på akterspegeln.
Vad mer?
– Att den har allt som skapar en bra hyttbåt, såsom jag känner dem, med breda gångbord, toalett, kojer och komfortabelt boende. Skillnaden från Targa, Sargo, Nordstar och allt vad de heter är att den här har ett utseende och en prestanda som för tankarna till riktiga fartbåtar.
Så båten ska kunna allt?
– Ja, ungefär så ja. När det gäller boendekomforten så verkar den helt okej för en familj på båtsemester. Men det är klart…
Ja?
– Alla kanske inte håller med om att detta är en fullfjädrad semesterbåt för veckolånga turer.
Så vad säger Claes Olivecrona som inte är lika spartanskt lagd?
– Han verkar också hyfsat positiv, även om han inte lika entusiastiskt övertygad. Framför allt har han åsikter om alla lösningar som ska förvandla Nordkapp 905 Gran Coupe V12 till en bobåt för fler än två personer. Mer om det i testen som publiceras snart.
Fler iakttagelser?
– Ja båten har en öppen planlösning invändigt – på gott och ont. Frågan är om det är värt det då öppna planlösningar brukar innebära hög ljudnivå. Vi får se hur det blir med det när vi kastar loss.
Så nu ska du plåga livet Nordkapp 905 Gran Coupe V12 på vågtopparna?
– Nja…
Va?
– Nej, vi har fått förhållningsorder från tillverkaren. Visst har båten hög potential men den är också en familjebåt. Man kan alltså inte köra den hur som helst i hög sjö om man vill att inredningen ska hålla ihop. När jag “hårdkör” båtar annars så är det för att tillverkaren har gått ut med att de ska tåla det. Men visst ska vi se vad den går för inom givna ramar, avslutar Gustav Morin.