En ovanligt lättdriven solskensglidare som lockar med ett tillbakalutat och oberoende båtliv till en minimal driftskostnad. Det är själva grundidén. Här är första intrycken från testen av Pol Lux.
Tanken är förstås frestande – att kunna glida fram ljudlöst med hjälp av solkraft och vara helt oberoende av sjömackar, laddstationer och andra måsten. Må vara att Pol Lux inte är mycket till bobåt.
Bli medlem i Hamnen Plus, se testen av Pol Lux samt få tillgång till Hamnens arkiv av testade båtar!
För så är det väl, Gustav Morin?
– Jo. Eller nej, det beror på hur man ser det. Faktum är att man kan stänga in hela härligheten med ett slags tält, så jo, det går utmärkt att övernatta ombord – för den som har det rätta camping-sinnet.
Är Pol Lux den evighetsmaskin som vi hoppas på?
– Samma sak där. Det beror på hur man ser det. Den är väldigt lättdriven och har, om jag har räknat rätt, en räckvidd på typ 140 sjömil i fyra knop och 60 sjömil i sju knop. Men att hoppas på att man klarar sig med bara solen och solcellerna som energibank är att hoppas för mycket. Åtminstone än så länge. I dagsläget skulle det ta två veckor att ladda batteripacket fullt men det finns en del att göra gällande effektiviteten på den fronten och man kan få ner det till två dagar. Än så länge blir det svårt att klara sig på bara solkraft – men man jobbar på det.
Känslan av att människan behöver sakta ner och ta vara på naturens krafter har sällan varit mer närvarande än under testen av solcellsbåten Pol Lux.
Du låter entusiastisk?
– Ja, Pol Lux har så mycket som jag gillar. Vi snackar då om allt från det lättdrivna katamaranskrovet och den ljudlösa framfarten till stabiliteten och de minimalistiska lösningarna. Och ja – jag har det rätta camping-sinnet.
Sällan har Hamnen stött på en så lättdriven båt som Pol Lux. Den är den hittills mest energieffektiva elbåten vi testat.
Fler tidiga intryck?
– Ja det skulle vara alla finesser som kommer med en eldriven katamaran. Pol Lux har till exempel 230 volts uttag vilket gör att man kan ha med sig ett litet element eller så vid övernattning i tältet, kokplatta, stereo, kaffemaskin eller vad helst man vill. Sedan är den godkänd för upp till 13 personer, vilket gör detta till en svårslagen social plattform.
– Sist men inte minst gillar jag att Pol Lux är sprungen ur ett svenskt initiativ. Jag återkommer till det och mycket annat i testen som publiceras inom kort, avslutar Gustav Morin. (Uppdatering: Testen är nu publicerad.)
Har för mig att batteriet är cirka 25 kWh. Att få i 5 kWh per dag om det är soligt borde inte vara några problem. Så 5 dagar borde det ta.
Om man kör i 4 knop så kan man alltså köra i 40h innan batteriet är slut. Således hinner båten laddas upp på en vecka även om du kör i 8h per dag! Även om man kör i 7 knop så kan man köra i 1h per dag. Jag tror att det absolut finns folk som kommer att klara sig på bara sol. (Eller fungerar det inte som det ska än?)
Det är en härlig ekvation i teorin! Det håller vi verkligen med om. Det behövs lite mer utveckling innan det funkar perfekt men redan nu är det riktigt bra. Snart kommer testen där du får veta hur båten går, hur allt funkar och vad vårt omdöme blir.
Med vänlig hälsning, redaktionen.
Hej! Tänker ta bort gamla MD2an Penta med hydrauldrift o segeldrev! Finns ju ett antal lösningar på den modellen? Kostnaden bör j inte överstiga båtens värde eller hur!
I mitt fall en Comfort 34:a anno 1975! Men då jag tycker om den gamla stilen på båt anser jag det värt att byta ut 260kg klumpen i förpiken till 25 kg under aktersalongen.
Tänker 48volt 15kv borde motsvara 20-24 hkr
Med vänlig hälsning
Jan W Larsson
Tel:0703098759
Låter bra och spännande. Hör gärna av dig till tipsa@hamnen.se när du börjar din resa mot eldrift. Det blir säkerligen kul att få höra om resultatet.
Med vänlig hälsning, redaktionen.