Under den pågående båtmässan i Cannes visar Axopar nu upp sin 25-fotare med en elsnurra på akterspegeln. Något som ska ses som en början på en stor satsning på eldrift.
Det handlar om ett samarbete mellan den norska elmotortillverkaren Evoy och Axopar. Ett samarbete som enligt den senare har alla förutsättningar att växa till något riktigt bra.
Se också:
Axopar slår på stort – lanserar nytt flaggskepp
– Vi ser elektrifiering som ett framtida komplement i båtlivet där Axopar ligger i framkant. Vi vill vara med och utvärdera framtida trender och teknologier, vad de än kan vara, säger Jan-Erik Viitala, grundare, Axopar.
Han fortsätter:
– Samtidigt är det bra för alla att bli påminda om dagens begränsningar och utmaningar i elektrifieringen av båtlivet. Detta är alltså ett långsiktigt projekt som kommer att kräva stora investeringar i infrastruktur och hållbara kostnadseffektiva lösningar för e-mobilitet för att få ett starkt genombrott.
En första prototyp
Axopars första steg in på elbåtsmarknaden bygger sålunda på en vid det här laget välkänd Axopar 25, inklusive övernattningsmöjligheter, toalett, handfat, kylskåp, solstolar, dusch/förvaring, T-top och kapell. Med detta blir den också hittills en av få helt elektriska båten som har alla dessa funktioner kombinerade.
Axopars 25-fotare med en elutombordare från norska Evoy.
Enligt Axopar har deras 25-fotare bra förutsättningar för elektrifiering med tanke på dess effektivitet, vikt, balans och moduluppbyggnad. Nu ser de alltså möjligheten att erbjuda en bra lösning för våra båtfolk, där en räckvidd på runt 25 sjömil på en laddning uppnås vid marschfarter på mellan 22-30 knop.
Snabb laddning – eller inte
Utombordsmotorn går på 800 volts ström och drivs av 2 x 63 kWh Kreisel-batterier, vilket räcker till en toppfart på 50 knop och en räckvidd på 25 nautiska mil i 25 knop. Därefter lär batterierna kunna laddas på blott en timme – med en snabbladdare med ordentlig fart, ska tilläggas. Att ladda 2 x 63 kWh = 126 kWh på ett 10 amp-uttag (som brukar finnas i en gästhamn) tar 63 timmar.
Även det funkar om man verkligen kan och vill planera sitt båtåkande.