Fjordling 17 ht med nytt svindlande fartrekord – 81,1 knop!

Rekord-med-Fjordling-i-81-knopEn Fjordling 17 från 1967 med en nästan ny Corvette LS1-motor. Det var vad som krävdes för att slå ett nytt fartrekord för Fjordlingar. Hamnen ringer upp rekordhållaren Tore Helvig.

För ett år sedan noterade Tore Helvig från Stavanger hisnande 79,6 knop med sin Fjordling 17 HT vilket vi på Hamnen också uppmärksammade. Makalöst, kan tyckas för en båt på blott 5,20 meter. Men så sitter det också en nästan ny Corvette LS1-motor på 380 hästkrafter i motorrummet.

Se också:
Fjordling gick av på mitten – svår olycka i Stockholm

Där och då kändes det dock litet förargligt att ha varit så nära 80-knopgränsen utan att lyckas spränga den. Nu nås vi dock av ryktet att Tore Helvig har varit i farten igen och noterat 81,1 knop.

Hör det dånande mullret från Corvette-V8:an och se det fantastiska gångläget. 

Vi ringer upp Tore och hör oss för.

– Det stämmer. Som jag sade i intervjun för ett år sedan så fanns det mer att ge och nu har jag gjort det säger Tore och fortsätter:

– Egentligen handlade det bara om att justera övervarvnings-skyddet och nu tillåter det motorn att snurra 6 200 varv per minut istället för bara 6 000.

Och på så sätt hittade du ett par extra knop så att du kunde sätta ett nytt världsrekord för Fjordlingar?

– Nja, åtminstone norskt rekord. Det finns en i Sverige som påstår att han har kört i 82 knop men det är svårt att se med tanke på motor och annat. Det går också en del rykten om svenskar som har kört över 80 knop men jag har aldrig sett några bevis på det.

Men du har bevis?

– Ja, jag hade bland annat GPS:en men en också den kände Fjordling-profilen Alexander Skjørestad som kan intyga det och som var på plats med en följebåt.

Många Fjordlingar har en enorm utombordare som höjts och optimerats in i absurdum. Därtill racingstolar och mockaratt i riktig racingstil. Vem skulle gissa att en till synes originalbåt med vit ratt, träbänkar och inombordare skulle vara den snabbaste. Tore Helvigs topprenoverade är verkligen en riktig “sleeper”.

Berätta om rekordkörningen.

– Jag hade säkert kunnat slå rekordet tidigare men har mest cruisingkört med passagerare ombord sedan den där dagen då jag kom upp i 79,6 förra sommaren. Men nu tycker jag att det var dags att dra på racing-flytvästen och hjälmen och göra ett försök.

Hur känns det att köra en Fjordling 17 i över 80 knop?

– Förvånansvärt odramatiskt faktiskt. I 70 knop kan jag utan överdrift säga att det är helt odramatiskt men…

Men?

–… ja under rekordkörningen var jag tvungen att slå av på gasen för att träbänken började fara omkring där inne under hardtopen. Eller flaxa omkring borde jag kanske säga. Det blev lite dramatik på grund av det.

Men inga vobbnlingar eller kast i övrigt?

– Nej, det går som sagt förvånansvärt stabilt den höga farten till trots.

Vad händer härnäst – blir det fler rekordförsök?

– Njaää, min sambo är inte så pigg på det här fortåkandet så jag får lugna ner mig ett tag framöver. Den närmaste framtiden blir det mest cruising i högst måttliga 70 knop. Men man vet aldrig, avslutar Tore Helvig.

Se också artikeln om Tore Helvigs makalösa Fjordling 17 från 1967 en nästan ny Corvette-motor (LS1). Och för er som gillar Fjordlingar – gå med i Fjordlinggruppen på Facebook.

Lämna en kommentar