Banta för fart – drastiska ingrepp i sittbrunnen

Del 5. Vi blir varnade – båten kommer att se ut som en traktor och frågan är om det är värt det för lite extra prestanda? Svaret är ja!

Ja, men så fram med sågen igen då! Strunta i om Dragonfly 26:an kommer se ut som ett UFO eller en skadeskjuten kråka när vi är klara! Ungefär så verkar Hamnens Gustav Morin resonera när det har blivit dags att ta nästa steg i projektet “Banta för fart”.

Styvare och starkare

Till hans försvar börjar listan med sparade och bortkapade delar (läs kilon) bli väldigt lång. Något som förstås är avgörande för prestandan. Likaså borgar experterna på Vaxholm Komposit för att hållfastheten inte försämras. I slutänden ska båten både bli styvare och starkare.

Efter kapningen har det sålunda blivit dags att laminera fast den nya durken och det nya skottet. Det är också här som det blir tydligt hur Vaxholm Komposit tänker på varje kilo som något ont men i vissa fall nödvändigt.

Se videon!

Fler delar i serien:
Del 1. Renovering av trimaran – dags att gå ner i vikt!
Del 2. Så gör man en segelbåt snabbare
Del 3. Viktigt med en tydlig strategi
Del 4. Konsten att malla och injicera
Del 5. Banta för fart – drastiska ingrepp i sittbrunnen
Del 6. Banta för fart – ny sittbrunnsdurk och nya tofter i kolfiber
Del 7. Ut med centerbordet och in med ett sticksvärd
Del 8. Banta för fart – mer viktminskning och nytt centerbord

2 svar på ”Banta för fart – drastiska ingrepp i sittbrunnen”

  1. Underbar serie. Men jag tror att rubriken för avsnitt 5 länkar till filmen för avsnitt 7, där centerbordet ryker. Vill gärna se sittbrunnsfilmen också.

    /O

    Svara

Lämna en kommentar