Test: TG 7.9 King Cruiser – snillrik i all sin enkelhet

Det enkla är ofta det geniala. En sliten klyscha må vara. Likväl är det just det som sammanfattar TG 7.9 King Cruiser allra bäst. Se testen!

Den som söker en svindyr och kraftigt övermotoriserad hyttbåt i aluminium behöver inte leta länge. Sådana går det tretton på dussinet av. Kanske är det också därför som TG 7.9 King Cruiser känns så befriande flärdfri i en annars ganska likriktad båtvärld.

Se också:
TG 7.9 King Cruiser – första intrycken från testen

Här har man istället hållit de fördyrande och ömtåliga finesserna till ett minimum – så som sig bör på en bruksbåt som ska fungera året runt. Stor möda har också lagts på att skapa ett lättdrivet skrov, en ergonomiskt riktig förarplats, många och stora stuvutrymmen samt gott om såväl passagerare som last. Till detta kommer ett djärvt grepp i form av en separat förarkabin med övernattningsmöjlighet. Inne i hytten räknar vi till inte mindre än tio sittplatser.

Funktionen framför allt

TG 7.9 King Cruiser andas med andra ord funktion snarare än flärd i hela sitt väsen. Med standardmotorn, med dagens mått mätt högst måttliga 200 hk, når vi en toppfart på drygt 40 knop. I 30 knop går det åt 1,7 liter per sjömil och 25 knop kommer man undan med 1,3 liter per sjömil.

Ute fast inne

Så långt en lovsång som inte klingar sämre av att hytten kan öppnas upp med en stor taklucka. En rejäl sådan som sträcker sig över hela takets bredd. Föredömligt stor är också skjutdörren i hyttens akterkant som leder ut till akterdäcket.

Få plumpar

Plumparna i testprotokollet begränsar sig till att hytten ibland kan utgöra ett kännbart vindfång och att det gäller att vara på alerten med trimplanen. Vidare sätter vi upp fjädrande stolar på önskelistan.

Se testen!

Lämna en kommentar