Vafalls? Påstår Hamnen att att Buster har legat på latsidan när det gäller tillverkning av hyttbåtar? Ja faktiskt, om man ser till hyttbåtar för en bredare publik. Välkommen Buster Magnum Cabin.
Det fanns en tid då det bara fanns en tillverkare av aluminiumbåtar att räkna med. Buster var namnet och Buster var som bekant också så gott som allenarådande i decennier.
Se också:
Buster Magnum Cabin – första intrycken från testen
Men så, som en blixt från klar himmel, började den ena efter den andra tillverkaren efter den andra tillverka aluminiumbåtar på löpande band. Inte minst aluminiumbåtar med hytt.
Svar på tal
Därför, kan man tycka, är det extra konstigt att den ena hyttbåten i aluminium efter den andra har tillåtits sticka upp utan att Buster har gett ordentligt svar på tal. Förrän nu. Med detta sagt är det extra spännande när nu så sker. Testobjektet för dagen är ingenting mindre än nya Buster Magnum Cabin och vädret är precis så muntert som det kan vara en kulen sommardag i Helsingfors. Perfekt hyttbåtväder med andra ord.
Bra acceleration
Buster Magnum Cabin visar sig omedelbart vara en friskus när det kommer till fart och acceleration. Fattas bara med en Yamaha på 300 hk där bak. På tio sekunder blankt är vi uppe i 30 knop. Sedan är trycket är nästan lika intensivt hela vägen upp till toppfarten på 40 knop. Märk väl att detta sker i riktigt stökiga farvatten och att det säker gåt att trimma sig till ett par knop till.
Lägger sig i svängarna
Så långt allt väl och en djupare analys avslöjar sedan att båten tenderar att luta rejält i skarpa girar – så pass att den tar in vatten om man provocerar den ordentligt. Därför är vi också tacksamma för rejäla självlänsar, eller spygatt om man så vill, såväl på för- som akterdäcket. En analys så god som någon är också att Buster Magnum Cabin känns förvillande lik Super Magnum när det kommer till köregenskaperna.
Värmeutblås saknas
Gällande köregenskaperna noterar vi också att det lönar sig att vara spå alerten med trimplanen vid kursändringar på upprört vatten. Pluspoäng för en väl utformad förarplats men minuspoäng för att sidorutorna saknar värmeutblås som håller imman stången.
Dyrt när man ger benet
Med sagda 300 hästare stannar förbrukningen (fortfarande i rejält stökiga förhållanden) på 1,4 respektive 1,5 liter per sjömil i 20 respektive 25 knop. I 30 knop går det åt 1,6 liter per sjömil och om man ger benet så ger förstås också bränslemätaren benet – 2,4 liter per sjömil i 40 knop.
Rymlig hytt
I övrigt håller Buster Magnum Cabin en hög och jämn nivå vad det gäller allt från lastytrymmen till stuvfack och vore det inte för lite skrammel här och var så har den lyckan varit total. Någon kan säkert tycka att skarndäcken är på tok för smala men Hamnens testlag låter det passera utan bråk. Speciellt som att detta gör en redan rymlig hytt ännu rymligare.
På tiden!
Med allt detta konstaterat så slår vi också att Busters så kallade comeback som hyttbåttillverkare var på tiden.
Se testen!