Snabbare, snålare, mjukare och tystare gång. Det är vad som utlovas i skrovkonceptet Petestep. Nu är det upp till bevis. Här är första intrycken av Viper DCz.
Det slog ner som en bomb för ett antal år sedan och var länge båtvärldens verkliga snackis. Men att påstå att Petestep fick ett genombrott med buller och bång från dag ett vore att överdriva. Tvärt om har det varit ganska tyst om Petestep i perioder. Silver anammade dock konceptet och har nu implementerat det på ytterligare en båt.
Bli medlem i Hamnen Plus, se testen av Silver Viper DCz samt få tillgång till Hamnens arkiv av testade båtar!
Är det dags att slå på stora trumman för Petestep-skrovet igen?
– Nja, det är bland annat det jag håller på att ta reda på. Det sägs att det ska ge en snålare, mjukare och tystare gång i en fruktbar kombination men vi får väl se. Förutom Petestep så har Silver Viper DCz också ett vacuum-bakat skrov som med det ska vara föredömligt lätt, styvt och starkt vilket ökar förväntningarna ytterligare, säger Gustav Morin.
Hur lyder ett tidigt utlåtande?
– Jag faktiskt redan har hunnit provocera båten i ganska utmanande förhållanden och fått mig en rejäl lufttur. Trodde aldrig att jag skulle landa där ett tag haha.
Vad säger det om båten?
– Ingenting faktiskt, annat att den bjuder in till lite sportig körning. Jag tycker mig också känna att den har en något annorlunda tyngdpunkt. Man får ha lite tålamod med trim, ratt och reglage innan man hittar sweet spot. Jag återkommer till det i testen när jag har hunnit analysera detta djupare.
Fler båtar med Petestepskrov:
Fugu 29 RIB – första intrycken från testen
X-Power 33C – första intrycken från testen
Test: Silver Raptor – bekvämlighet framförallt
Men både du och båten är hela?
– Ja, än så länge men jag har redan fått en ny erfarenhet av hur båtar kan bete sig. Man får ha tungan rätt i mun när man balanserar på den sista skrovdelen bland färjor och annan tung trafik här i Helsingfors.
Det låter som om du går igång på det här?
– Ja, men allt går inte i dur. Jag noterar en del onödigt slammer och skrammel ombord, vilket stör körupplevelsen. Även det återkommer jag till i testen. (Uppdatering: Testen är nu publicerad.)
Hård körning och test av köregenskaperna, såklart. Men också en initierad bedömning av sittbrunn, badbrygga, funktioner och allmän analys av kvalitet och design. Allt detta om Silver Viper DCz kommer i den filmade testen. (Uppdatering: Testen är nu publicerad.)
Vad mer har du hunnit snappa?
– Det är en ganska rymlig daycruiser med sina 6,72 meter och det känns som man har utnyttjat utrymmena väl. När det gäller storleken på sittbrunnen är jag på vippen att säga “jättelik”. Därtill finns många kluriga detaljer och finesser som inte bara ser fräna ut utan som verkligen förgyller livet ombord.
Avslutningsvis – hur står den sig i konkurrensen med andra daycruisers?
– Det och mycket mer återkommer jag till i testen som publiceras inom kort, avslutar Gustav Morin. (Uppdatering: Testen är nu publicerad.)