Vad i hela båtvärlden skulle ännu en aluminiumbåt på sex meter kunna tillföra en redan översvämmad marknad? En hel del faktiskt. Se testen!
Nej, vi påstår inte att UMS 585 CC är vare sig Neptunus eller Poseidons gåva till båtfolket. Inte ens till den del av båtfolket som är ute efter en plåtbåt.
Bra skydd
Klart är ändå att den har en del att komma med. Bland annat gillar vi hur pass rymlig den är och hur lätt det är att röra sig ombord för en båt i den här storleken. Vidare kammar UMS 585 DC hem pluspoäng för sin styrpulpet som faktiskt skyddar från fartvind och rykvatten. Något som alls icke är självklart på en båt i den här storleksklassen.
Se också:
UMS 655 DC – första intrycken från testen
Rejäla doningar
Till detta kommer en gedigen känsla vilket inte minst märks när det gäller dimensioneringen av knapar, pollare, toftluckor, stuvfack med mera.
36 stabila knop
Med 115 hk där bak lovar broschyren en toppfart på 37 knop. Något som alls icke är omöjligt i rätt förhållanden. Här lyckas Hamnen pressa upp ekipaget i 36 knop – utan att förhållandena på något sätt var optimala. Ej heller finns det anledning att tvivla på återförsäljarens löfte om en förbrukning på 0,66 liter per sjömil i 21 knop.
Synd på stolarna
Däremot måste vi notera en plump i testprotokollet för stolarna och det mekaniska gasreglaget. UMS 585 CC förtjänar bättre då del av körkomforten förtas av dessa svaga länkar mellan människa och maskin.
Märkligt att ni inte har uppdaterat texten med hur kriget påverkar leveransmöjligheterna av ukrainska båtar?
UMS har klarat sig förhållandevis bra. Fabriken ligger i centrala Kiev och har inte bombats. Däremot är arbetsstyrkan inte igång på full fart då många i personalen hjälper till i försvaret. Varvet levererar dock fortfarande ut båtar.
Låter bra, kanske kan vara ett förslag till artikel? Brig och andra rib-tillverkas í Ukraina.
Ja, vi har skrivit om det för en tid sedan: https://www.hamnen.se/kriget-satter-stopp-for-svenska-storsaljaren/