Brokraschen i Baltimore – saknade skydd för fartyg

Att ett fartyg kör in i en bropelare på det sätt som det Singaporeflaggade containerfartyget Dali gjorde ska egentligen inte vara möjligt säger en expert på området.

Baltimore bridge kollapsar
Bild från övervakningskamera när Baltimore Bridge blir påkörd av ett Maersk-fartyg och kollapsar.

Det var klockan 01.30 lokal tid som Francis Scott Key Bridge i Baltiomore totalkollapsade. Detta efter att det Singaporeflaggade containerfartyget Dali hade kört in i en av bropelarna. Något som för tankarna till olyckan på Tjörnbron för 44 år sedan.

Där och då lärde man sig att bropelare bör ha något slags skydd, en mur eller ett så kallad ledverk som kan leda fartyg runt och förbi pelaren. Något som Tjörnbron också har försetts med.

Så verkar dock inte vara fallet med den 2,6 kilometer långa bron i Baltiomore, trots att den passeras av ett stort antal fraktfartyg varje år.

Saknade skydd

– Jag vet för lite om vad de haft för skydd runt bron, men på bilderna jag har sett ser det inte ut att vara någonting som håller för den här typen av fraktfartyg. Det syns i vattnet att någonting sticker upp, men jag kan inte se några ledverk, som gör att båten som kommer ur kurs styrs bort från bron, säger broexperten Raid Karoumi, till DN.

Olyckan på Tjörn blev en dyrköpt läxa då sju personer dog. Men sedan den försågs med skydd för pelarna så anses risken för att den skulle kunna totalkollapsa liten.

En övervakningskamera fångade incidenten när ett Maersk-fartyg kolliderade med en av bropelarna.
Nyhetsinslag där man försöker ge mer analys och bakgrund till katastrofen vid Baltimore’s Francis Scott Key Bridge.

– Efter läxan som vi lärt oss efter Tjörnbron tror jag inte att det här kan inträffa i Sverige längre. Småbåtar kan fortfarande köra på broarna, men det orsakar inte en totalkollaps. Det behövs stora fraktbåtar för att något sådant ska kunna ske, säger Raid Karoumi till tidningen.